Rugklachten door thuiswerken

Aan de keukentafel, op de bank en soms zelfs op bed. Sinds we massaal thuiswerken, ziet onze werkplek er heel anders uit en meestal is deze werkplek niet bepaald ergonomisch.

Steeds meer mensen ontwikkelen dan ook rug-, nek- en schouderklachten door thuiswerken. Niet alleen door een slecht ingerichte werkplek, maar ook door een verkeerde houding en een gebrek aan beweging.

Je hoeft de deur niet uit om naar je werk te gaan en er zijn geen koffiecorners of meetings die je een loopje bezorgen.

Beginnen de rugklachten jou ook op te breken?

Wij staan voor je klaar met tips over de ideale thuiswerkplek, oefeningen om jouw rug soepel te maken en fysiotherapie op maat.

Onze aanpak van rugklachten door thuiswerken

Tijdens de eerste afspraak onderzoekt de fysiotherapeut de beweeglijkheid van je rug, schouders en nek. We bespreken je werkhouding en werkplek om te achterhalen hoe de rugklachten zijn ontstaan. Daarnaast vertellen wij je hoe je de klachten in de toekomst kunt voorkomen.

Door simpele aanpassingen, concrete oefeningen en therapie werken we samen aan jouw herstel, zodat je snel minder rugpijn hebt en weer soepel kunt bewegen. We kunnen je behandelen op onze locaties in Geldermalsen, Culemborg en Tiel.

  • Geen verwijzing nodig van je huisarts
  • Vergoeding via elke zorgverzekeraar
  • Behandeling starten binnen 24 uur
  • Werkdagen open van 7:00 tot 21:00 uur
  • Kwaliteitskeurmerk Fysiotherapie
  • 33 jaar ervaring
  • 10 specialisten op 5 locaties

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Daarom delen we de 3 belangrijkste tips tegen rugpijn door thuiswerken. Of lees onze blog voor 7 tips om rugklachten door thuiswerken te voorkomen.

Tip 1: Beweeg vaak!

    Ons allerbelangrijkste advies is om geregeld te bewegen. Na een half uur zitten, sta je op en beweeg je 2 minuten.

    Hoe?

    Loop de trap op en af, doe een paar rek- en strekoefeningen of haal even iets te drinken in de keuken. Tijdens het werken kun je ook even de schouders rollen, je nek van links naar rechts draaien of je benen strekken onder tafel.

Tip 2: Richt je werkplek goed in

    Niet iedereen heeft er de ruimte voor, maar een in hoogte verstelbaar bureau met degelijke (bureau)stoel is natuurlijk een goed uitgangspunt.

    Daarnaast is het belangrijk dat je beeldscherm op ooghoogte staat en je bij voorkeur een los toetsenbord en aparte muis gebruikt.

Tip 3: Let op jouw werkhouding

    Werken achter een laptop zorgt er vaak voor dat we voorover gebogen gaan zitten. Een enorme belasting voor je rug. Ga dus goed rechtop zitten.

    Hoe?

    Probeer eens op het puntje van je stoel te gaan zitten, dan zit je waarschijnlijk meteen goed.

Als klachten langer dan een week aanhouden, is het verstandig om een afspraak met één van onze gespecialiseerde fysiotherapeuten te maken voor advies of behandeling.


Vergoeding afhankelijk van je polisvoorwaarden
Fysioteam ART heeft Contracten met alle verzekeraars
Achmea
ENO
Zilveren Kruis
DSW
CZ
ASR